Kategoria: Blogi

ASREK järjestelmätoimittajan näkökulmasta

ASREK

1.1.2019 voimaan tullut laki huoneistotietojärjestelmästä on puhuttanut jo pidemmän aikaa isännöintialaa ja puhetta asiasta syntyy varmasti myös tulevissa yhtiökokouksissa. Pitääkö taloyhtiöissä käynnistää toimia jo nyt keväällä, mikä on isännöinnin rooli ja miten isännöintijärjestelmät liittyvät asiaan?

Meillä Festumilla asiaa on seurattu tarkasti hankkeen käynnistymisestä lähtien. Hausvise-isännöintijärjestelmä onkin ollut kuulolla erilaisissa asiantuntijatilaisuuksissa sekä asiakkaidemme parissa, jotta voimme tukea isännöintiä muutoksessa ja tarjota parhaan mahdollisen toimintaympäristön tämän päivän ja tulevaisuuden isännöintiin.

Ensi askeleistaan asti Hausvise on tukenut järjestelmärajapintoja, joten keskustelu mm. digitaalisten rappunäyttöjen, huollon järjestelmien ja erilaisten taloyhtiön kulutusta mittaavien laitteiden välillä on jo nykyisellään sujuvaa.

Tässä vaiheessa huoneistotietorekisterin ja isännöintijärjestelmien välillä siirrettävästä tiedosta ja käytännön toimintatavoista on vielä kysymyksiä ilmassa, mutta teknisesti ajatellen on asia Hausvisen näkökulmasta ”business as usual”.

Vielä jokin aikaa sitten näytti siltä, että 1.5.2019 on se päivä, jolloin taloyhtiökantaa aletaan siirtämään sähköiseen huoneistotietojärjestelmään. Toisin kuitenkin kävi. Laki valmistui ajallaan, mutta maanmittauslaitoksen tietopalvelurajapinnat eivät vielä tässä vaiheessa ole siinä vaiheessa, että saisimme vaihdettua tietoa automaattisesti Hausvisen ja huoneistotietojärjestelmän välillä. Näillä näkymin me järjestelmätoimittajat pääsemme testaamaan rajapintoja vuoden 2019 loppupuolella, joten katseet kohdistuvat tällä hetkellä kevääseen 2020.  Aikaa siirtotyön tekemiseen on kuitenkin 31.12.2022 asti, joten paniikkia ei asian suhteen ole.

Yhtiökokouskiireiden jälkeen onkin hyvä aika istua alas, ja alkaa suunnittelemaan muutosta niin oman toimiston sisällä kuin taloyhtiöiden hallitusten kanssa, jotta siirto niin osakeluetteloiden kuin osakkaiden omistusten suhteen sujuu mahdollisimman sujuvasti.

Ensimmäisenä on syytä tarkistaa järjestelmätoimittajalta, että käytössä oleva isännöintijärjestelmä on kyvykäs vaihtamaan tietoa rekisterin kanssa. Koska osakeluetteloiden siirto tulee vaatimaan myös manuaalista tarkistustyötä, on hyvä suunnitella aikataulut ja henkilöresursointi hyvissä ajoin.

Jotta muutos saadaan vietyä loppuun myös osakkaiden osalta, on ensiarvoisen tärkeää suunnitella ja aikatauluttaa viestintä taloyhtiöille siten, että osakkaat saadaan aktivoitua rekisteröimään omistuksensa mahdollisimman pian oman taloyhtiönsä osakeluettelon siirron jälkeen.

Näin huoneistotietojärjestelmästä saadaan heti ensivaiheessa suurin hyöty ja vältytään mm. tuplarekisterien ylläpidolta osakeluetteloiden suhteen.

Huoneistotietojärjestelmä tulee osaltaan muuttamaan isännöinnin arkea, mutta on toisaalta myös luonnollinen osa isännöintialan digitalisaatiota. Pidetään vuoropuhelua yllä isännöinnin ja järjestelmätoimittajien välillä, ja luodaan näin yhdessä parhaat edellytykset tulevaisuuden isännöintiin.

 

Petri Harjula ASREK

Petri Harjula Myyntipäällikkö

 

Pysy ajan tasalla isännöinnin uuden ajan tapahtumissa tilaamalla uutiskirjeemme!