Koronakriisi on muuttanut arkeamme monin tavoin. Kun olemme viettäneet enemmän aikaa kotona, oman kodin ja sujuvan asumisen asiat ovat nousseet enemmän pinnalle. Miten poikkeusolojen keskellä vesivahingon sattuessa hoidan asian tehokkaimmin? Saanko varmasti edelleen kaikki omaan kotiin ja asumiseen liittyvät tärkeät tiedot? Olemme tottuneet hoitamaan esimerkiksi pankkiasiat sekä verotukseen ja terveyteen liittyvät asiat sähköisesti – miksi emme isännöintiin ja asumiseen liittyviä asioita?
Käsillä oleva kriisi on koetellut isännöitsijöitä. Alalla on kehitysvelkaa digitalisaation ja modernien järjestelmien saralla. Monelle isännöinti näyttäytyy edelleen ilmoituslappuina rappukäytävissä ja paperisina taloyhtiökokouskutsuina. Usealla isännöintitoimistolla on viimeistään nyt edessä välttämätön digitaalinen kehitysloikka, johon lähdetään selvästi takamatkalta.
Poikkeustilanteessa järjestelmien tulisi toimia, palveluiden pelata ja viestinnän taloyhtiön asukkaille olla ensiluokkaista. Jos isännöintitoimisto on pidettävä kiinni, perusasioiden hoitoon, kuten huoltopalveluiden käsittelyyn ja asukkaiden tavoittamiseen, menee enemmän aikaa. Jopa tuhansien asukkaiden tavoittaminen sähköisesti ilman toimivaa digitaalista järjestelmää on vaikeaa.
Monelle isännöintitoimistolle korona-aika onkin tarkoittanut tilannetta, jossa välttämättömiä palveluita ei mahdollisesti kyetä digitaalisesti tarjoamaan. Saatavilla olisi kuitenkin nykyaikaisia isännöintijärjestelmiä, jotka mahdollistavat jokapäiväiseen asumiseen liittyvien asioiden hoitamisen digitaalisesti eri osapuolten kanssa.
Moni on kuluvana keväänä saattanut saada tiedon, että oman taloyhtiön yhtiökokousta on siirretty. Samalla useat taloyhtiöt ovat pitäneet kokouksia ketterästi digivälineillä. Nyt poikkeusoloissakin on olennaista huolehtia, että päätöksenteko ja säännöllinen yhteistyö isännöitsijän, taloyhtiön hallituksen ja asukkaiden kanssa toimii. Jos esimerkiksi päätökset välttämättömistä korjauksista siirtyvät, korjausvelka kasvaa entisestään. Kyse ei ole pienestä asiasta, sillä taloyhtiössä tehdään jopa satojen miljoonien eurojen investointipäätöksiä. On merkittävä kansantaloudellinen asia, mikäli päätöksenteko vaikeutuu vain sen takia, ettei löydetä keinoa järjestää yhtiökokousta kokoontumatta eikä yhteistyö ja viestintä onnistu.
Koronakriisi on saanut monet meistä arvostamaan uudella tavalla palveluiden sujuvuutta ja sähköistä asiointia. Korona-aika on nostanut pintaan sen, että moni isännöintitoimisto on jäänyt jälkeen digitaalisten ratkaisujen käytössä, vaikka asukkaat olisivat jo valmiita siirtymään digiaikaan.
Mikäli asumiseen liittyvien palveluiden digitalisointia ei ole vielä tehty, niin isännöitsijöillä, taloyhtiön hallituksilla ja asukkailla on nyt otollinen mahdollisuus kehittää yhteistyötään ja toimintamallejaan. Miten taloyhtiönne toimii jatkossa? Lopulta digiaikaan siirtymisestä kiittää asukkaiden lisäksi myös kansantalous.
Minna Halonen
Toimitusjohtaja, Festum Software Oy