Asumisen asiat osana arjen digitaalista rutiinia
Olen parhaillani menossa suihkuun juoksulenkin jälkeen, kun huomaan, ettei asuntoni suihkusta tule ollenkaan vettä. Sama pätee myös keittiön vesihanaan. Ihmettelen, mistä homma mahtaa kiikastaa ja päätän soittaa asiasta isännöitsijälle. Isännöitsijä kertoo ystävällisesti, että taloyhtiössämme on käynnissä putkityö, jonka seurauksena vedet ovat poikki iltaan asti. Tiedote vesikatkosta on viety taloyhtiömme yleiselle ilmoitustaululle kaksi viikkoa sitten.
Monesti käy niin, ettei yleisellä ilmoitustaululla ollut asia esimerkiksi vesikatkoon tai yleisiin tiloihin liittyen ole päätynyt tietooni. Tämä johtuu pääosin siitä, etten työkiireiltäni tai muun syyn takia ole ”ehtinyt” lukemaan sinne nostettuja tiedotteita. Asukkaana ajattelen, ettei siellä muutenkaan yleensä ole mitään merkittävää, eihän?
Ihmiset ovat nykypäivänä tottuneet saamaan lähes kaiken heille suunnatun tiedon sähköisten kanavien kautta. Valtaosa ihmisistä pitää aina mukanaan omaa puhelinta ja sen kautta vastaanotetaan tietoja mm. uutisista, viesteistä, pankkiasioista, saapuneista sähköposteista ja jopa rokotteiden ajanvarauksista. Mikseivät myös taloyhtiöön tai asumiseen liittyvät asiat voisi olla myös tässä virrassa mukana?
Nykyaikaiset työkalut viestinnän parantamiseen
Varsinkin nuoremmalle sukupolvelle alkaa olla tyypillistä, ettei informaatiota oikeastaan enää lueta painetussa muodossa, vaan kaikki tärkeät tiedot halutaan saada sähköisiä kanavia pitkin. Tekniikan kehitys onkin luonut mahdollisuuden hoitaa isännöintitoimiston ja taloyhtiön osapuolten välistä viestintää tehokkaasti myös sähköisten kanavien välityksellä.
Nykyaikaisen isännöintijärjestelmän avulla isännöintitoimisto voi tarjota henkilökohtaiset ja helppokäyttöiset asukassivut kaikille isännöitävien taloyhtiöiden eri osapuolille. Hausvise-isännöintijärjestelmässä sähköiset asukassivut ovat käytettävissä ajasta sekä paikasta riippumatta, ja ne kulkevat henkilön mukana myös mobiilisti, liikkui hän sitten missä tahansa. Näin kaikki omaa taloyhtiötä tai asumista koskevat tiedot ja viestit voidaan vastaanottaa suoraan puhelimeen, josta niitä on helppo tarkastella muiden digirutiinien joukossa.
Perinteisiin taloyhtiösivuihin verrattuna henkilökohtaiset asukassivut tarjoavat juuri kyseiselle taloyhtiön osapuolelle tarkoitettua tietoa, oli kyseessä sitten asukas, osakas tai vaikkapa hallituksen jäsen. Kun tieto on kohdennettua, tavoitetaan tehokkaasti juuri ne osapuolet, joita kyseinen tieto koskee. Lisäksi kun kaikki tieto on yhdessä paikassa, on haluttuun asiaan helppo palata mm. taloyhtiön käytäntöjä tai vastuunjakoa tarkistaessa, puhumattakaan esimerkiksi saunavuorojen vaivattomasta varaamisesta sähköisesti.
Uudistus perinteisiä kanavia unohtamatta
Modernin tekniikan ansiosta mahdollisuuksia on siis paljon. On kuitenkin tärkeä muistaa, ettei perinteisiä tiedotuskanavia kuten taloyhtiön fyysistä ilmoitustaulua tule unohtaa täysin, vaikka uusia kanavia otettaisiinkin käyttöön. On olemassa myös henkilöitä, joille sähköisten kanavien käyttö ei vielä ole täysin tuttua tai mutkatonta. Tämän takia taloyhtiöviestinnän tehostaminen tapahtuu tuomalla modernit ratkaisut perinteisten kanavien rinnalle, jolloin kaikki osapuolet saavat tarvitsemansa tiedot heidät parhaiten tavoittavalla tavalla. Näin vältymme yhdessä monilta ”yllätyksiltä” ja noloilta puheluilta myös isännöintitoimiston suuntaan.