Skip to content

Asiakas istuu Hausvisen kehittäjän olkapäällä – “emme tee tuotekehitystä vain itsellemme”

Isännöinnin ja kiinteistöhallinnan järjestelmä Hausvise on isännöitsijän työjuhta, joka helpottaa myös asukkaiden, osakkaiden ja hallituksen jäsenten arkea. Jotta näin monen käyttäjän tietojärjestelmän kehitystyössä on mahdollista onnistua, tulee asiakaskokemus nostaa sen johtotähdeksi. Miten asiakkaiden ääni saadaan kuuluville kehitystyön eri vaiheissa?

Visma Siriuksen kumppanuuspäällikkö Petri Harjula ajattelee hyvän asiakaskokemuksen syntyvän ennen kaikkea avoimesta vuoropuhelusta.

“Meidän on oltava asiakkaiden pulssilla ja viestittävä avoimesti Hausvisen kehityksen eri vaiheista. Emme piiloudu teknologian taakse tai ajattele, että teemme kehitystyötä itseämme varten.”

Harjulan mukaan Hausvisen tehtävänä ei ole vain automatisoida rutiineja tai kohdentaa viestintää eri sidosryhmille, vaan auttaa asiakkaita esimerkiksi lakiteknisissä asioissa. Kiinteistöalan sääntely lisääntyy vauhdilla, jolloin myös isännöitsijöiden ohjelmistotarpeet kehittyvät vääjäämättä. Hausvise antaa vaivattomat eväät esimerkiksi rahanpesulain noudattamiseksi.

“Emme toimita vain tuotetta, vaan ratkaisua. Siihen kuuluu myös yhteiskunnallisten ja lakiteknisten tarpeiden ennakoiminen sekä niihin vastaaminen. Seuraamme toimialaa tarkasti ja kehitämme Hausviseä proaktiivisesti, jotta asiakkaamme ovat aina ajan tasalla”, Harjula kuvaa.

Asiakkaiden ideat ja palautteet ovat Hausvisen kehityksessä merkittävässä roolissa. Niitä kerätään esimerkiksi järjestelmän kautta lähetettävin kyselyin, joissa asiakkaiden on mahdollista kertoa käyttökokemuksestaan ja toivoa juuri omaan tarpeeseen istuvia ominaisuuksia.

“Kerromme rehellisesti mitä lähdemme toteuttamaan ja perustelemme myös, miksi emme tee jotakin ominaisuutta juuri siinä hetkessä. Monesti idea saattaa olla oikein hyvä, mutta jokin toinen asia ajaa esimerkiksi laki- tai tietoturvasyistä tärkeysjärjestyksessä edelle. Silloin saatamme palata kehitysideaan myöhemmin”, Harjula avaa.

Käräjät-kehitysmalli antaa asiakkaille äänen osana tiimiä

Niin kutsutussa Käräjät-mallissa ohjelmistokehitystä tehdään kahdeksan viikon sykleissä. Aina ennen seuraavan syklin alkua monialainen kehitystiimi kokoontuu niin kutsutuille käräjille, joissa päätetään yhdessä seuraavassa syklissä kehitettävät ideat.

Jokaisella Hausvisen kehitysjulkaisulla on oma vuosikelloon ja muihin ajankohtaisiin aiheisiin sidottu teemansa, joiden puitteissa kohennetaan esimerkiksi asukassivuja ja budjetointia tai varaudutaan huoneistotietojärjestelmään siirtymisen tarpeisiin. Tulevien julkaisujen aikatauluista ja aiheista viestitään asiakkaille hyvissä ajoin. Näin heidän on mahdollista osallistua Hausvisen kehitykseen aktiivisesti.

”Kun asiakas tietää kevään julkaisun liittyvän vastikereskontraan, hän voi hyvissä ajoin kerätä täsmäpalautetta ja kehitysehdotuksia oman organisaationsa sisällä. Ehdotusten läpimenon mahdollisuus nousee, kun samalle alueelle tehdään muutakin kehitystä”, Harjula vinkkaa.

Ennen tulevaa julkaisua asiakkaille järjestetään virtuaalinen tilaisuus, jossa esitellään uusia ominaisuuksia ja niiden hyötyjä asiakkaille. Uudet tai muuttuneet toiminnallisuudet tulevat tutuiksi kertaheitolla, sillä niitä käydään läpi yhdessä suoraan Hausvise-järjestelmässä. Samalla asiakkailla on mahdollista esittää mieleen nousevia kysymyksiä.

“Isot kehitysjulkaisut sekä niiden esittelytilaisuudet ovat saaneet paljon kiitosta. Onhan se ihan eri kokemus nähdä uudistukset käytännössä kuin lukaista pdf-ohjeet läpi. Ja jos oma kehitysehdotus on mennyt työstöön, niin on aika hienoa nähdä se ruudulla kaikkien edessä”, Harjula kuvaa.

Ennakointi ruokkii kokonaisvaltaista asiakaskokemusta

Hausvisellä asiakaskokemus ei rajoitu vain järjestelmän käytettävyyteen tai sen kehittämiseen. Esimerkiksi tuoreen Hausvise-mobiilisovelluksen julkaisussa haluttiin helpottaa isännöitsijöiden omaa asiakasviestintää hyvissä ajoin tuottamalla erilaisia materiaaleja ja viestipohjia.

“Teemme paljon ennakoivaa työtä, jotta asiakkaamme voivat palvella omia asiakkaitaan paremmin. Lisäksi tuotamme blogiartikkeleita ja webinaareja toimialan kuulumisista, jotta asiakkaamme tietävät, miten tulossa oleva lakimuutos esimerkiksi vaikuttaa heidän arkeensa”, Harjula kertoo.

Proaktiivinen ote näkyy viestinnän lisäksi myös tuotekehityksessä. Konepellin alla tehdään paljon kartoitustyötä esimerkiksi uusista teknologioista, mikä näkyy asiakkaalle vasta siinä vaiheessa, kun uusia ominaisuuksia julkaistaan.

“Tekoäly on äärettömän ajankohtainen aihe, jonka hyödyntämistä tutkittiin meilläkin pitkään. Nyt asiakkaillamme on mahdollisuus ottaa käyttöön tekoälypohjainen ostolaskujen automaatio, jonka toteutimme yhdessä kumppanimme Fabric AI:n kanssa”, Harjula sanoo.

Hausvise ei tee kehitystyötä vain omin voimin, vaan tuottaa asiakasarvoa myös monenlaisten kumppaneiden avulla. Tavoitteena on luoda paras mahdollinen asiakaskokemus yhdistämällä markkinoiden parhaat työkalut osaksi Hausviseä

“Usein ajatellaan, että asiakaskokemus kuuluu jonnekin sinne myyjien tontille. Sitä kokemusta kuitenkin luodaan devaajien ja muiden asiantuntijoidemme pöydillä, ja kumppaneillakin on yhtälössä oma roolinsa. Asiakaskokemusajattelu läpileikkaa koko Visma Siriuksen, sillä meillä se koetaan kaikkien asiaksi”, Harjula summaa.

Miten asiakaskeskeisyys ja jatkuva kehittyminen näkyvät yrityksessämme?

Lue Hausvisea kehittävän Visma Siriuksen toimitusjohtaja Miia Vannisen blogikirjoitus aiheesta

Lue artikkeli